Blog

Snelle updates

De feestperiode brengt vaak vreugde met zich mee bij het uitpakken van cadeautjes, en een extra leuk voorbeeld kan een blinkende nieuwe smartphone zijn. Maar voordat je afscheid neemt van je vertrouwde oude telefoon, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je vlot kan verderwerken, vooral als het gaat over je Multi-Factor Authenticatie (MFA) profielen. Read more

We beginnen met de conclusie van dit artikel omdat we er niet genoeg de nadruk op kunnen leggen. Maar we willen natuurlijk dat je geïnteresseerd blijft en verder leest. Daarom verklappen we al dat we je ook nog een duidelijk overzicht gaan bieden van de verschillende vormen van social engineering, in begrijpbare taal. We lichten ook toe hoe je de risico’s voor je bedrijf zoveel mogelijk kan beperken. Read more

Digitalisering is een breed concept voor een KMO, maar een aantal onderdelen zijn hierbij steeds van tel. Met Christophe Kourtis, business partner lead manager bij Proximus, overlopen we de belangrijkste bouwstenen voor digitalisering bij KMO’s. En komen we erachter waarom een geschikte partner bij dit alles cruciaal is. Read more

Waarom beroep doen op een IT-partner (voor cybersecurity)?

Waarom beroep doen op een IT-partner voor cybersecurity?
IT & telecom nieuws

Waarom beroep doen op een IT-partner (voor cybersecurity)?

We hebben al heel wat zaken gecommuniceerd over cybercriminaliteit, en eigenlijk zijn er elke dag wel nieuwe bedreigingen waarover we het zouden kunnen hebben. Overheden, multinationals, maar vooral ook KMO’s zijn steeds vaker slachtoffer van allerlei aanvallen.

 

Ondanks alle cybersecurity oplossingen die er voorhanden zijn, worden bedrijven nog steeds aangevallen en/of gehacked. Hoe kan dit dan? We sommen enkele veel voorkomende zaken op die we vaak merken tijdens intakegesprekken met klanten.

Ver-van-mijn-bed show. Men is nog niet het slachtoffer geweest van hacking, of men is (nog) niet op de hoogte dat er wel degelijk een succesvolle aanval of een datalek is (geweest). Hierdoor ontstaat vaak de foutieve perceptie dat men buiten schot zal blijven.
Oplossingen worden niet op maat en zonder meer in plaats gezet, soms zonder verdere monitoring. Dit kan in de twee richtingen gebeuren: beveiliging voor huis-, tuin- en keukengebruik zal nooit een afdoende bescherming bieden en een oplossing met tal van toeters en bellen voor zaken die niet eens van toepassing zijn voor een KMO is uiteraard overbodig. Een hoog budget betekent dus niet per se een goede bescherming.
Er wordt niet op alle nodige fronten ingezet op cybersecurity. Een goede bescherming bestaat erin om meerdere beschermingslagen te combineren. Denk aan een stadsomwalling: indien één van de muren niet wordt bewaakt, dan zal via deze ene muur alsnog de stad worden ingenomen.
Er wordt soms gevreesd dat cybersecurity (te) duur is voor een KMO, zonder na te denken over wat de potentiële kost is bij verlies van data of een datalek. Gelukkig bestaan er wel degelijk haalbare oplossingen op maat van de KMO. Wij implementeren ze namelijk op dagelijkse basis. 😉

De cijfers

Daarnaast zijn er altijd wel onderzoeken waarmee we kunnen aantonen dat cybersecurity zeker géén ver-van-mijn-bed-show is. Uit zo’n onderzoek dat Proximus samen met Telindus en Davinsi Labs uitvoerde van oktober 2021 tot november 2021 bij 144 bedrijven (voornamelijk KMO’s) uit België en Nederland blijkt zoals verwacht dat het onderwerp niet onderschat mag worden. Enkele van de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek.

34 %
34% heeft weet van een cyberincident dat zich in 2021 binnen hun organisatie heeft voorgedaan. Van de 62% die aangeeft dat er geen incident plaatsvond, beweert slechts 38% daar absoluut zeker van te zijn. Social engineering was in 2021 het meest voorkomende cybersecurityincident. Bij deze techniek maken cybercriminelen misbruik van menselijke zwakheden om een systeem binnen te dringen of vertrouwelijke informatie te ontfutselen.
43 %
43% van de organisaties traint medewerkers niet in security awareness. Zo’n trainingsprogramma verkleint namelijk de kans op menselijke fouten. Medewerkers leren bijvoorbeeld phishing herkennen. Zo ga je veel sterker de strijd aan tegen de nummer 1 van de cyberincidenten, social engineering.
100 %
Alle getroffen respondenten zeggen dat elk incident kosten of een negatieve impact met zich meebrengt. Dit kan gaan van kosten voor het rapporteren en oplossen van het incident, tijdverlies door onbeschikbaarheid en natuurlijk ook reputatieschade.
40 %
Van de grotere organisaties met eigen IT-afdeling, ervaart 4 op de 10 een tekort aan cybersecurityspecialisten en meer dan de helft ervaart een schaarste aan dergelijke profielen.

Een goede implementatie en monitoring zijn key

Als je dan samen met je IT-partner, liefst na een voldoende uitgebreide audit of analyse, de keuzes voor je cybersecurity-oplossingen hebt gemaakt, is het van belang om deze op maat van jouw organisatie te implementeren. Een eenvoudig voorbeeld: stel dat er niemand buiten het netwerk van het bedrijf toegang nodig heeft, dan is het uiteraard beter om deze volledig dicht te zetten. Heb je dit in de toekomst wel nodig voor één of meerdere medewerkers, dan kan deze toegang (voor die personen) worden voorzien én afdoende worden beveiligd. Hebben slechts enkele medewerkers toegang nodig tot bepaalde bestanden en applicaties? Dan blokkeer je deze best voor de anderen die deze bestanden niet nodig hebben.

Verder is het van belang dat jij of je IT-partner alle benodigde beschermingslagen gaan centraliseren zodat alles beheerbaar én betaalbaar blijft. Patches en updates kunnen bijgevolg ook veel efficiënter worden geïmplementeerd. Je wil er ook op kunnen rekenen dat potentiële risico’s zoveel mogelijk proactief worden geïdentificeerd en bij voorkeur automatisch worden opgelost. Daarom is het belangrijk om alle verkeer continu te monitoren en tegelijk moeten alle systemen up-to-date zijn om steeds over de laatste informatie te beschikken om anomalieën beter te kunnen detecteren. Een team van mensen die technisch onderlegd zijn en de evolutie rond cybersecurity opvolgen is eveneens van groot belang. Ze moeten kunnen tussenkomen wanneer er alsnog zaken voorbij de beschermingslagen raken en om de systemen mee up-to-date te houden en te kunnen beoordelen wat bedreigingen zijn en wat niet.

De IT-partner moet van alle markten thuis zijn

Tot hier hebben we het nog maar heel kort gehad over een stukje cybersecurity. De meeste bedrijfsleiders beheren deze materie al (helemaal) niet en kunnen er zo goed als nooit voldoende tijd voor vrijmaken. Daarbij komen nog: de levering, installatie en onderhoud van computers, smartphones en tablets, (cloud) servers, netwerk en wifi voor gasten en medewerkers, printers en copiers, en ga zo maar door. Dan hebben we het nog niet gehad over de coördinatie met de internetprovider, maar ook de activatie en het beheer van mobiele abonnementen. Ook het stukje installatie, onderhoud en gebruikersondersteuning van software is zeker niet te onderschatten. En dan is er nog account- en wachtwoordbeheer, algemene gebruikersondersteuning van alle medewerkers, problem solving enzovoort.

Wanneer er zich eender welk IT-gerelateerd probleem voordoet, wordt er uiteraard verwacht dat dit zo snel mogelijk (onmiddellijk) wordt verholpen. Een heel brede IT-kennis is dus onontbeerlijk.

Internationale aanbieders van security oplossingen beschikken over een zeer diepgaande kennis van hun diensten. Maar waarom zou je met grote internationale bedrijven werken als je beter, sneller en in je eigen taal wordt geholpen door je lokale IT-partner?

Onze prioriteiten

Omdat we zelf een KMO zijn, weten we heel goed hoe belangrijk continuïteit en bereikbaarheid zijn. Daarom vinden we het leveren van kwaliteit, permanent streven naar continuïteit, en vooral een eerste klasse persoonlijke service van het hoogste belang. We bieden een breed scala aan oplossingen aan om de meest complete IT- en telecompartner voor onze klanten te zijn. Binnen ons team van meer dan 30 medewerkers vinden we dan ook product experten voor de belangrijkste pijlers binnen de IT-wereld, zoals security, cloud, Office, hardware, etc.

Samengevat: we doen er alles aan om onze klanten geheel te ontzorgen, zowel op vlak van IT als op het vlak van telecom. Zo kan jij je focus houden op wat écht van belang is: je onderneming tot een succes maken.

Focus op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Maar ook duurzaam ondernemen is voor ons een natuurlijk en niet te vermijden deel van onze dagelijkse manier van werken. Om ons aan de belofte van een duurzame bedrijfsvoering te houden, hebben we de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd (en doen we dit nog steeds) en zijn er allerlei initiatieven ontplooid die onder andere bijdragen aan een zo laag mogelijke CO2 uitstoot (de laatste 3 jaar bespaarden we al 23 ton CO2!) en het ondersteunen van (lokale) maatschappelijke doelen. Om deze initiatieven de aandacht te geven die ze verdienen, hebben we ze opgelijst op deze pagina (klik).

Ook de partners waarmee we intensief samenwerken, Microsoft en Proximus, maken van duurzaamheid een topprioriteit. Lees hier alles over de transformatie bij Proximus (klik) en hier over de duurzame toekomst bij Microsoft (klik).

Een heel interessant voorbeeld is het Tier-3+ datacenter van Proximus. Om deze computerruimtes te koelen, werd gekozen voor milieuvriendelijke technologie. Zo gebruikt het nieuwe datacenter twee zogenaamde Kyoto-wielen: warmtewisselaars van 6 meter diameter die dankzij hun aluminium omhulsel sneller warmte opnemen maar ook sneller afkoelen. De computerzalen kunnen zo 90 procent van de tijd gewoon met buitenlucht worden gekoeld. Dit is op energievlak veel gunstiger dan de klassieke mechanische koeling en er wordt hierdoor 60 procent minder stroom verbruikt.

Hoe kunnen we helpen? Contacteer onze experts.

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.


    Wij respecteren je privacy en gebruiken de ingebrachte informatie enkel om op jouw aanvraag te antwoorden.

    Of bel ons!

    We bespreken je project graag persoonlijk of via een videogesprek. Vraag een gratis consult aan bij een van onze IT- of telecomexperts om elkaar beter te leren kennen en jouw specifieke situatie te bespreken.

    Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.