De 4 bouwstenen voor de digitalisering van je KMO
De 4 bouwstenen voor de digitalisering van je KMO
Digitalisering is een breed concept voor een KMO, maar een aantal onderdelen zijn hierbij steeds van tel. Met Christophe Kourtis, business partner lead manager bij Proximus, overlopen we de belangrijkste bouwstenen voor digitalisering bij KMO’s. En komen we erachter waarom een geschikte partner bij dit alles cruciaal is.
Bouwsteen 1: connectiviteit
Alles start bij connectiviteit. “In dit digitale tijdperk kunnen we ons in geen enkele sector nog veroorloven om een netwerk met een slechte gebruikerservaring te hebben”, stelt Christophe Kourtis van Proximus. Daar waar bedrijfstoepassingen vroeger lokaal draaiden met lokale rekenkracht, is er een logische evolutie om deze toepassingen naar de cloud te migreren. “Dat levert in vele gevallen een besparing op, maar anderzijds ook een noodzaak voor meer bandbreedte en een ultra-lage latency om de gewenste gebruikerservaring te kunnen garanderen. Want je wil geen vertragingen voor het uploaden of downloaden van documenten, voor het live opzoeken van klanteninformatie of doorstromen van orders. En je wil ook geen verbrekingen of vertragingen als je aan het videobellen bent met één van je klanten.”
Connectiviteit evolueert ook. “Dankzij fiber of glasvezel profiteer je namelijk van een ultrasnelle en stabiele internetverbinding met een zeer lage latency. Het biedt die fantastische gebruikerservaring waar we allemaal naar op zoek zijn. Daar spelen we met Proximus uiteraard een vitale rol in”, stelt Christophe Kourtis. “Ook 5G maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.”
Bouwsteen 2: mobiliteit
Van 5G naar mobiliteit: het is een logische stap. Maar hier gaat het om de toestellen en toepassingen bovenop (mobiele) connectiviteit. “Medewerkers van een bedrijf moeten op eender welk moment, op eender welke locatie en op eender welk device toegang kunnen hebben tot de juiste bedrijfsgegevens om zo hun job te kunnen uitvoeren”, zo vat Kourtis het samen.
De coronapandemie heeft die digitalisering en nieuwe manier van werken (het zogenaamde hybride werken: op kantoor, thuis of onderweg) in een stroomversnelling gebracht. “Dat wil zeggen dat mobiliteit hierbij de sleutel is. De meesten hebben meerdere toestellen en dat aantal toestellen gaat de komende jaren nog verder toenemen. Op die devices kijken we in België gemiddeld ongeveer 3,5 uur per dag naar een schermpje”, klinkt het.
Voor een bedrijf kan je, volgens hem, uit deze factoren duidelijk opmaken dat mobile first belangrijk is om de productiviteit van werknemers zo hoog mogelijk te houden. “En daar spelen mobiele toestellen en tariefplannen een sleutelrol in. Het gebruik van mobiele data stijgt ook jaar na jaar. Vandaar dat het belangrijk is om een mobiel tariefplan te hebben dat aangepast is aan de noden van het bedrijf en zijn werknemer. Je kan het je in 2023 bijna niet meer voorstellen dat medewerkers tariefplannen hebben zonder dataplan, wetende dat meer en meer applicaties van bedrijven draaien op smartphones en in de cloud. Het komt het bedrijf en de medewerker alleen ten goede.”
Bouwsteen 3. Beveiliging van data
Christophe Kourtis, business partner lead manager bij Proximus
De nieuwe werkplek en manier van werken brengt ook enkele uitdagingen met zich mee met betrekking tot gevoelige bedrijfsinformatie en de veiligheid van deze gegevens. “Dat is een niet te onderschatten aspect voor KMO’s”, oppert Christophe Kourtis.
Uit onderzoek van Proximus blijkt dat 1 op 3 bedrijven al te maken kreeg met minstens 1 cybersecurity incident. En dat één derde van die cyberincidenten leidt tot het feit dat medewerkers hun activiteit (dus job) niet meer kunnen uitvoeren. “En dan hebben we het nog niet over de directe en indirecte kosten die hiermee gepaard gaan.”
Christophe Kourtis vergelijkt het graag met een brandverzekering. “Niemand neemt graag een brandverzekering of rookdetectors, want hoe groot is de kans dat er brand uitbreekt? Anderzijds ben je bij brand toch maar blij dat je én detectors en een verzekering hebt.” Het is, volgens hem, die perceptie die anders moet: bedrijfsleiders moeten er zich van bewust zijn dat hacking niet alleen iets is voor zeer grote bedrijven. “Die grote bedrijven hebben meestal veel geld geïnvesteerd in security om zich te beschermen tegen zulke incidenten, en dat weten hackers en malafide personen ook. Kleinere bedrijven zijn hier meer vatbaar voor als ze zich niet beschermen. Ook moeten KMO’s zich meer bewust worden van de gevaren van phishing.”
Bouwsteen 4: op maat aanpak via partners
Zo’n digitale transformatie biedt een bedrijf enorm veel kansen. Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee die vaak niets te maken hebben met de kernactiviteit van een Belgische KMO, erkent Kourtis. “Bij Proximus zijn we ervan overtuigd dat onze rol eruit bestaat om klanten de juiste producten en diensten aan te bieden die een antwoord kunnen bieden op al deze uitdagingen. Van vaste en mobiele connectiviteit, wifi, maar ook werkplek- en cloudoplossingen en uiteraard de beveiliging van het geheel, en dat met een doeltreffende service. Op die manier kan de Belgische KMO zich toespitsen op hun kernactiviteit. Ontzorging staat hierbij centraal.”
“Bij Proximus spelen partners hierin een centrale rol. Onze Proximus Business Partners zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van hun competenties en geografische spreiding. Het zijn ook allemaal KMO’s die getraind zijn om een zo convergent, en dus zo breed mogelijk, aanbod gaande van vaste en mobiele dataconnectiviteit, telefonie, tot IT-oplossingen aan te bieden. Ze bieden een persoonlijk en lokaal contact en zijn slechts 1 telefoontje verwijderd”, klinkt het. “Onze Business Partners begrijpen de business van de klant en kennen de vertaalslag naar persoonlijk advies, dankzij hun expertise in telecom en IT. Elke KMO is anders en heeft advies op maat nodig.”
In veel gevallen doen KMO’s ook het liefst zaken met een andere KMO. “Die digitale transformatie is trouwens iets wat onze Business Partners als KMO zijnde zelf ook hebben doorgemaakt. Op die manier zijn ze dus het best geplaatst om die ervaring en expertise door te geven aan andere KMO’s”, stelt hij. “We combineren op die manier de kracht van Proximus, met de lokale verankering van een Business Partner.”
Hulp of advies nodig?
K-Force is een expert en ondersteunt dagelijks KMO’s in deze materie.