Blog

Snelle updates

De explosies bij de Nord Stream 1 en 2 gaspijpleidingen in 2022 hebben de kwetsbaarheid van onze onderzeese infrastructuur pijnlijk duidelijk gemaakt. Naast de pijpleidingen die essentieel zijn voor energievoorziening, wordt ook de digitale infrastructuur steeds vaker als een potentieel doelwit van sabotage gezien. Experts waarschuwen dat de digitale infrastructuur, zoals onderzeese datakabels, een kritiek en kwetsbaar onderdeel vormen van onze moderne samenleving. Read more

NIS2, het is na GDPR en NIS(1) de volgende term waarmee organisaties om de oren worden geslagen. Het is onze bedoeling om met een realistische blik een licht te schijnen op deze nieuwe richtlijn, in hoeverre deze van toepassing is op onze gemiddelde KMO-klant en hoe we daarbij kunnen helpen. Read more

De feestperiode brengt vaak vreugde met zich mee bij het uitpakken van cadeautjes, en een extra leuk voorbeeld kan een blinkende nieuwe smartphone zijn. Maar voordat je afscheid neemt van je vertrouwde oude telefoon, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je vlot kan verderwerken, vooral als het gaat over je Multi-Factor Authenticatie (MFA) profielen. Read more

We beginnen met de conclusie van dit artikel omdat we er niet genoeg de nadruk op kunnen leggen. Maar we willen natuurlijk dat je geïnteresseerd blijft en verder leest. Daarom verklappen we al dat we je ook nog een duidelijk overzicht gaan bieden van de verschillende vormen van social engineering, in begrijpbare taal. We lichten ook toe hoe je de risico’s voor je bedrijf zoveel mogelijk kan beperken. Read more

De 4 bouwstenen voor de digitalisering van je KMO

digitalisering-kmo-webheader
IT & telecom nieuws

De 4 bouwstenen voor de digitalisering van je KMO

Digitalisering is een breed concept voor een KMO, maar een aantal onderdelen zijn hierbij steeds van tel. Met Christophe Kourtis, business partner lead manager bij Proximus, overlopen we de belangrijkste bouwstenen voor digitalisering bij KMO’s. En komen we erachter waarom een geschikte partner bij dit alles cruciaal is.

Bouwsteen 1: connectiviteit

fiber

Alles start bij connectiviteit. “In dit digitale tijdperk kunnen we ons in geen enkele sector nog veroorloven om een netwerk met een slechte gebruikerservaring te hebben”, stelt Christophe Kourtis van Proximus. Daar waar bedrijfstoepassingen vroeger lokaal draaiden met lokale rekenkracht, is er een logische evolutie om deze toepassingen naar de cloud te migreren. “Dat levert in vele gevallen een besparing op, maar anderzijds ook een noodzaak voor meer bandbreedte en een ultra-lage latency om de gewenste gebruikerservaring te kunnen garanderen. Want je wil geen vertragingen voor het uploaden of downloaden van documenten, voor het live opzoeken van klanteninformatie of doorstromen van orders. En je wil ook geen verbrekingen of vertragingen als je aan het videobellen bent met één van je klanten.”

Connectiviteit evolueert ook. “Dankzij fiber of glasvezel profiteer je namelijk van een ultrasnelle en stabiele internetverbinding met een zeer lage latency. Het biedt die fantastische gebruikerservaring waar we allemaal naar op zoek zijn. Daar spelen we met Proximus uiteraard een vitale rol in”, stelt Christophe Kourtis. “Ook 5G maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.”

Bouwsteen 2: mobiliteit

proximus-5G

Van 5G naar mobiliteit: het is een logische stap. Maar hier gaat het om de toestellen en  toepassingen bovenop (mobiele) connectiviteit. “Medewerkers van een bedrijf moeten op eender welk moment, op eender welke locatie en op eender welk device toegang kunnen hebben tot de juiste bedrijfsgegevens om zo hun job te kunnen uitvoeren”, zo vat Kourtis het samen.

De coronapandemie heeft die digitalisering en nieuwe manier van werken (het zogenaamde hybride werken: op kantoor, thuis of onderweg) in een stroomversnelling gebracht. “Dat wil zeggen dat mobiliteit hierbij de sleutel is. De meesten hebben meerdere toestellen en dat aantal toestellen gaat de komende jaren nog verder toenemen. Op die devices kijken we in België gemiddeld ongeveer 3,5 uur per dag naar een schermpje”, klinkt het.

Voor een bedrijf kan je, volgens hem, uit deze factoren duidelijk opmaken dat mobile first belangrijk is om de productiviteit van werknemers zo hoog mogelijk te houden. “En daar spelen mobiele toestellen en tariefplannen een sleutelrol in. Het gebruik van mobiele data stijgt ook jaar na jaar. Vandaar dat het belangrijk is om een mobiel tariefplan te hebben dat aangepast is aan de noden van het bedrijf en zijn werknemer. Je kan het je in 2023 bijna niet meer voorstellen dat medewerkers tariefplannen hebben zonder dataplan, wetende dat meer en meer applicaties van bedrijven draaien op smartphones en in de cloud. Het komt het bedrijf en de medewerker alleen ten goede.”

Bouwsteen 3. Beveiliging van data

kristof-kourtis

Christophe Kourtis, business partner lead manager bij Proximus

De nieuwe werkplek en manier van werken brengt ook enkele uitdagingen met zich mee met betrekking tot gevoelige bedrijfsinformatie en de veiligheid van deze gegevens. “Dat is een niet te onderschatten aspect voor KMO’s”, oppert Christophe Kourtis.

Uit onderzoek van Proximus blijkt dat 1 op 3 bedrijven al te maken kreeg met minstens 1 cybersecurity incident. En dat één derde van die cyberincidenten leidt tot het feit dat medewerkers hun activiteit (dus job) niet meer kunnen uitvoeren. “En dan hebben we het nog niet over de directe en indirecte kosten die hiermee gepaard gaan.”

Christophe Kourtis vergelijkt het graag met een brandverzekering. “Niemand neemt graag een brandverzekering of rookdetectors, want hoe groot is de kans dat er brand uitbreekt? Anderzijds ben je bij brand toch maar blij dat je én detectors en een verzekering hebt.” Het is, volgens hem, die perceptie die anders moet: bedrijfsleiders moeten er zich van bewust zijn dat hacking niet alleen iets is voor zeer grote bedrijven. “Die grote bedrijven hebben meestal veel geld geïnvesteerd in security om zich te beschermen tegen zulke incidenten, en dat weten hackers en malafide personen ook. Kleinere bedrijven zijn hier meer vatbaar voor als ze zich niet beschermen. Ook moeten KMO’s zich meer bewust worden van de gevaren van phishing.”

Bouwsteen 4: op maat aanpak via partners

business-partners

Zo’n digitale transformatie biedt een bedrijf enorm veel kansen. Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee die vaak niets te maken hebben met de kernactiviteit van een Belgische KMO, erkent Kourtis. “Bij Proximus zijn we ervan overtuigd dat onze rol eruit bestaat om klanten de juiste producten en diensten aan te bieden die een antwoord kunnen bieden op al deze uitdagingen. Van vaste en mobiele connectiviteit, wifi, maar ook werkplek- en cloudoplossingen en uiteraard de beveiliging van het geheel, en dat met een doeltreffende service. Op die manier kan de Belgische KMO zich toespitsen op hun kernactiviteit. Ontzorging staat hierbij centraal.”

“Bij Proximus spelen partners hierin een centrale rol. Onze Proximus Business Partners zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van hun competenties en geografische spreiding. Het zijn ook allemaal KMO’s die getraind zijn om een zo convergent, en dus zo breed mogelijk, aanbod gaande van vaste en mobiele dataconnectiviteit, telefonie, tot IT-oplossingen aan te bieden. Ze bieden een persoonlijk en lokaal contact en zijn slechts 1 telefoontje verwijderd”, klinkt het. “Onze Business Partners begrijpen de business van de klant en kennen de vertaalslag naar persoonlijk advies, dankzij hun expertise in telecom en IT. Elke KMO is anders en heeft advies op maat nodig.”

In veel gevallen doen KMO’s ook het liefst zaken met een andere KMO. “Die digitale transformatie is trouwens iets wat onze Business Partners als KMO zijnde zelf ook hebben doorgemaakt. Op die manier zijn ze dus het best geplaatst om die ervaring en expertise door te geven aan andere KMO’s”, stelt hij. “We combineren op die manier de kracht van Proximus, met de lokale verankering van een Business Partner.”

Bron: Made In – offered by Proximus

Hulp of advies nodig?

K-Force is een expert en ondersteunt dagelijks KMO’s in deze materie.

Ons team van accountmanagers staat klaar om je te helpen

Christian K-Force Computer Solutions

Christian

Jordan K-Force Computer Solutions

Jordan

Jurgen K-Force Computer Solutions

Jurgen

Didier K-Force Computer Solutions

Didier

Jean-Marc K-Force Computer Solutions

Jean-Marc

Kaj K-Force Computer Solutions

Kaj

Kurt Everaerts K-Force Computer Solutions

Kurt

Hoe kunnen we helpen? Contacteer onze experts.

Vul je gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.


    Wij respecteren je privacy en gebruiken de ingebrachte informatie enkel om op jouw aanvraag te antwoorden.

    Of bel ons!

    We bespreken je project graag persoonlijk of via een videogesprek. Vraag een gratis consult aan bij een van onze IT- of telecomexperts om elkaar beter te leren kennen en jouw specifieke situatie te bespreken.

    Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.