Tips om de loonindex (gedeeltelijk) op te vangen
Tips om de loonindex (gedeeltelijk) op te vangen
Als werkgever ben je er maar al te goed van op de hoogte: in januari wacht ons een ongeziene loonindexatie naar aanleiding van de historisch hoge inflatie. Het hoeft geen betoog dat veel ondernemers hier niet naar uitkijken: de loonkost zou met zo’n 10% stijgen en je medewerkers houden er maar een fractie van over. Bovendien wil dit zeker niet zeggen dat de omzet of de efficiëntie als vanzelf in dezelfde verhouding zullen stijgen.
Bij K-Force proberen we dit te zien als een opportuniteit om een aantal zaken binnen ons bedrijf te optimaliseren. Gaande van het herbekijken van bepaalde kosten tot het verhogen van efficiëntie. Op het gebied van IT en telecom beschikken we natuurlijk zelf over de nodige jaren ervaring. Daarom delen we graag enkele tips uit onze specialisaties om je onderneming zo goed als mogelijk deze hindernis te laten nemen.
IT audits
We bieden verschillende types audits aan, maar het uitgangspunt is steeds dat we naar de specifieke situatie en noden van jouw organisatie kijken. Geen algemene theorieën en principes, maar to the point advies waarmee je aan de slag kan. Of we voeren zelfs on the spot (kleine) optimalisaties uit.
360° analyse
We trappen maar meteen een open deur in: wanneer heb je nog eens een IT audit laten uitvoeren? IT evolueert razendsnel en intussen zijn er wellicht heel wat zaken die je zou kunnen gebruiken om de efficiëntie en processen in het algemeen te verbeteren, zonder al te veel inspanningen.
Aan de hand van een gratis 360° analyse bekijken onze experts hoe je werkt en welke tools en hardware je zou kunnen gebruiken om de efficiëntie en veiligheid binnen je gehele organisatie te verhogen.
Extra tip: een netwerk audit, gevolgd door een eventuele cleanup is een relatief kleine, éénmalige investering. Maar ze verhoogt de efficiëntie wel enorm bij problem solving of indien er werkzaamheden dienen te gebeuren.
In-depth: quick fixes, tips & tricks
Door het massale hybride werken, zien we dat werknemers soms wat afgezonderd raken en tips om optimaal te werken onderling minder worden gedeeld. Maar we zien dit evenzeer op de werkvloer gebeuren. Werknemers beschikken zo vaak over tal van tools die ze nog niet of niet optimaal gebruiken. Het gebeurt ook vaak dat werknemers al een tijdlang met verouderde toestellen werken of worstelen met bepaalde problemen zonder dat ze dit melden. Hierdoor gaan heel wat uren verloren aan individuele problem solving, terwijl dergelijke problemen soms op te lossen zijn door een eenvoudige instelling aan te passen.
Bij deze audit neemt een 3rd line system engineer de tijd om de ronde te doen doorheen je bedrijf. Werknemers krijgen de kans om vragen te stellen, maar onze engineers denken ook mee op high level met de zaakvoerder(s). We bekijken de workfows met een kritisch oog en doen suggesties om de efficiëntie te verhogen. Deze bezoeken worden aan het gebruikelijke uurtarief verrekend. Met een éénmalige en relatief beperkte auditkost, win je zo alvast enkele procenten aan efficiëntie!
Enkele willekeurige voorbeelden van activiteiten, quick fixes, tips & tricks tijdens zo’n bezoeken:
Medewerkers tonen hoe efficiënter te werken in hun dagdagelijkse handelingen (bv. toetsencombinaties;
Een werknemer print steeds enkelzijdig af omdat zijn printer niet werd ingesteld voor dubbelzijdig printen;
E-mailadressen instellen om er eenvoudig en snel scans naar te kunnen mailen;
Bekijken of een API-koppeling kan worden gemaakt tussen twee interne tools (bv. facturatie en boekhouding);
Intelligent document management;
Meedenken over het implementeren van automatisatie binnen je omgeving;
Data structureren met Power BI;
De laatste tips & tricks over (Microsoft 365) apps;
Opmaak van een netwerktopologie;
...
Optimaliseer je kosten voor IT support
Wist je al dat we bij K-Force een supportformule hebben waarbij alle support – eigen aan het functioneren van de omgeving – inbegrepen is? Deze service bieden we bij onze full cloud omgeving aan. Bovendien genieten alle medewerkers van een prioritaire behandeling. Samengevat: snelle en professionele IT support voor een vast bedrag per maand per medewerker.
Het is om diverse redenen niet altijd mogelijk om volledig naar de cloud te gaan. Daarom bieden ook andere supportovereenkomsten op maat aan, waarbij bepaalde ‘blocks’ inbegrepen zijn en je medewerkers ook prioritair worden geholpen.
In elk geval weet je dat je medewerkers dankzij onze supportdienst snel en efficiënt worden geholpen en er meer tijd is om hun job uit te oefenen.
Win 20% aan efficiëntie met IT opleidingen
De meeste bedrijven werken met Microsoft Office. Maar tegelijkertijd wordt er vaak slechts een fractie van de mogelijkheden gebruikt. Vooral de laatste jaren heeft Microsoft heel grote stappen gezet op het vlak van productiviteit. Met onze opleidingen krijgen je medewerkers alle tips & tricks om optimaal met hun dagdagelijkse office applicaties te werken. Afhankelijk van het niveau van de deelnemers, kunnen we een voorstel op maat uitwerken. Tip: we bieden specifieke opleidingen aan rond het thema productiviteit.
Maak gebruik van de telecomrevolutie
Ook in de wereld van telecom heeft bv. het massale thuiswerk voor een aardverschuiving gezorgd. Dankzij de meest optimale telefonie-oplossingen in de cloud draag je ook in grote mate bij aan een hogere efficiëntie binnen jouw bedrijf. Onbeperkt bellen met het bedrijfsnummer van eender waar via je smartphone of computer, gesprekken integraal doorschakelen naar collega’s én intern communiceren via video, telefoon of chat: het kan tegenwoordig allemaal in één programma.
Bovendien loont het om elke 2 à 5 jaar (afhankelijk van je contract) je bestaande oplossing te herbekijken en zo een potentiële besparing te doen. Wij begeleiden onze klanten hierin, met kennis van zaken. We kijken als onafhankelijke partner naar de werkelijke noden, niet naar de producten die een telecomprovider wil verkopen.
Hardware – aankoopproces
Nieuwe laptop, desktop, printer, of andere nodig? Vraag het ons! Wij weten waar we rekening mee moeten houden om er zeker van te zijn dat je medewerkers vlot met de bestelde apparatuur zullen kunnen werken. Allicht ben je geen expert, en dan zien we het wel eens gebeuren dat er zaken worden besteld die niet voldoende of net té performant zijn. Of dat zaken niet compatibel zijn, door bv. een verkeerd bestelde adapter. En dat is zonde van de tijd én het budget. Leg deze verantwoordelijkheid dus gerust bij ons. Wij maken ook je toestel meteen gebruiksklaar, zodat je (nieuwe) medewerker meteen aan de slag kan.
Extra tip: bouw preventief je menselijke firewall
Niet onmiddellijk efficiëntie verhogend, maar zeker niet onbelangrijk. Als je vandaag al investeert in IT-beveiliging, dan is dat natuurlijk een goede zaak. Maar het is soms ook een medewerker die op een verkeerd linkje klikt, een onveilige bijlage opent of erger, betaal- of logingegevens invoert op een malafide website. Mensen vormen dus ook een gevaar voor de integriteit van (bedrijfs)data, om nog maar te zwijgen van de kosten die gepaard kunnen gaan bij het terugkrijgen van data. Aan de hand van, jawel, efficiënt inzetbare phishingsimulaties met interactieve opleiding over cybersecurity en krachtige Threat Intelligence verminderen we phishingrisico’s tot 96% zonder enige handmatige tussenkomst.
We zouden dit artikel nog veel langer en gedetailleerder kunnen maken, maar dat zou ons wat te ver brengen. Zit je met vragen? Stel ze ons. Dit onderwerp gaat iedereen aan, dus deel dit artikel ook gerust met je netwerk.